Kunst

DORDRECHT – Een vergeten schrijver, een verguisde schilder, een periode in de geschiedenis: door de mazen van oordeel, smaak en aandacht kunnen ze zijn verdwenen, maar er komt een tijd dat iemand er zijn oog op laat vallen en besluit tot een rehabilitatie. Niets aangenamers dan het herstellen van gerechtigheid. In het midden van de negentiende eeuw schreef Théophile Thoré, de Franse kunstcriticus en herontdekker van Johannes Vermeer, dat de Hollandse kunst die vanaf 1670 werd geschilderd ‘een decadent verraad’ was van alles waar de schilders van de Gouden Eeuw voor hadden gestaan. Adriaen van der Werff en Gerard de Lairesse maakten toen geïdealiseerde, gepolijste schilderijen met klassieke naakten en Bijbelse voorstellingen waarin drastisch afscheid werd genomen van de ‘ongecorrigeerde’ werkelijkheid van Rembrandt, Jan Steen, Jan van Goyen of Nico­laas Maes. De nieuwe schilders vonden juist dat de werkelijkheid gecorrigeerd moest worden afgebeeld. Grandeur,...