05-02-2005
Door Robert van de Griend en Thijs Niemantsverdriet

Ali B heeft Nederland om zijn vinger gewonden. Iedereen houdt van de gevoelsrapper, die het politiekcorrecte gezicht is geworden van de multiculturele samenleving. Maar een nationale Ali-moeheid dreigt. ‘Hij heeft het stadium bereikt dat hij alleen nog maar op televisie komt omdat hij altijd op televisie komt.’

De nieuwjaarsreceptie van de gemeente Amsterdam in het Concertgebouw is doorgaans een duffe bedoening. De burgemeester houdt een obligaat praatje. Achthonderdvijftig genodigden op leeftijd applaudisseren beleefd voor een strijkkwartet in a mineur. En na afloop nipt de hoofdstedelijke elite aan een glas champagne en waagt zich voorzichtig aan een walsje.

Zo niet op 1 januari 2005. Deze keer benaderde de sfeer in het Concertgebouw die van het Scheveningse Kurhaus in 1964, toen een menigte uitzinnige Rolling Stones-fans de kroonluchters van het plafond rukte. Het in tenue de ville gestoken publiek stond op de...