Twitter

Meer dan welk ander sociaal medium is Twitter de ultieme, moderne statusindicator. Iemand met duizend LinkedIn-contacten is een uitsloverige netwerker, iemand met duizend facebookvrienden een chronisch onzeker type dat door veel mensen aardig gevonden wil worden. Maar iemand met duizend twittervolgers is een man of vrouw met een publiek. Dat is iemand naar wie je wilt luisteren.

Voor mensen die leven van een publiek – journalisten, zoals ikzelf, maar bijvoorbeeld ook schrijvers, muzikanten en cabaretiers – lijkt een omvangrijke twitterschare dezer dagen dan ook onontbeerlijk. Je moet een ‘merk’ zijn. Je moet potentiële opdrachtgevers, uitgevers of zaaleigenaren kunnen laten zien dat er mensen zijn die in jouw werk zijn geïnteresseerd. En hoe toon je dat beter aan dan door een groot aantal twittervolgers? Bij Twitter geldt simpelweg: hoe meer volgers, hoe beter. En ja, ik weet het, twittergelovigen zullen ongetwijfeld roepen dat het niet gaat om de kwantiteit, maar...