Deze week in Vrij Nederland
In New York onderzoekt uitgever Joost Nijsen het herstel van de boekenmarkt, en keert opgeruimd naar Nederland terug. Hij vindt hoopgevende signalen. Het boek is dood. Leve het boek!
Terwijl uitgevers de economische mogelijkheden van het papieren boek proberen te ontketenen, zetten armoedebestrijders in op vrolijk ogende, stoere meisjes. Niet té arm, vooral niet zwanger, maar klaar om ‘empowered’ te worden door Nike’s ontwikkelingsprogramma Girl Effect. Worden meisjes hier echt beter van? Of vooral Nike zelf? En hoe zit het met eigenlijk met jongens? Vrij Nederland ging op onderzoek.
Een te positieve benadering kan kwalijk zijn, zo toont de valse belofte van een kankervrije wereld. Maar wat hebben de vele miljarden euro’s aan kankeronderzoek de afgelopen twintig jaar opgeleverd? En wat staat ons de komende twintig jaar te wachten? Vijf specialisten aan het woord.
Meer moois:
Interview met MH17-anatoom George Maat over zijn ontslag: ‘Ik...