Film / Sergej Dvortsevoj over Tulpan

De meeste documentairemakers houden niet van vragen over de moraal van hun werk. Als kijker hebben we er maar op te vertrouwen dat zij hun vak verstaan en de juiste keuzes maken. Als er wordt doorgevraagd over de toelaatbaarheid van een specifieke manipulatie, selectie of montage, wordt dat afgedaan met de opmerking: ‘elke documentaire is subjectief’. En wanneer het publiek zich desondanks opwindt over een concreet geval, zoals toen Hany Abu-Assad delen van zijn documentaire Ford Transit (2002) in scène bleek te hebben gezet, reageert de betrokken regisseur vooral verbaasd. Waar bemoeit die kijker zich mee?

Uitzondering

Daarom is de beslissing van Sergej Dvortsevoj (Kazachstan, 1962) zo opvallend. De regisseur was jarenlang een graag geziene gast op het Amsterdamse IDFA en andere internationale filmfestivals. Hij maakte documentaires over eenvoudige mensen, van wie hij het dagelijks leven op zo’n manier filmde dat het een grotere, universele...