Het was maandag een verontrustend klinkende primeur van het NOS-journaal: ‘Een jaar na de ramp met vlucht MH17 boven Oost-Oekraïne vliegen dagelijks nog steeds tientallen passagiersvliegtuigen over oorlogsgebieden.’

De redactie was in de vluchtgegevens gedoken en stelde vast dat KLM, Air France en andere maatschappijen blijven vliegen boven Mali, Zuid-Soedan en de Sinaï. En dat terwijl KLM-topman Pieter Elbers in februari nog had gezegd dat zijn toestellen met een boogje om deze landen heen gaan.

Het onderzoek is nog niet voltooid, maar er zijn vele aanwijzingen dat de MH17 op 17 juli vorig jaar is neergehaald door een vanaf de grond gevuurde raket, vermoedelijk een Buk van Russische makelij. Het toestel vloog op zo’n 10.000 meter boven de gevechtszone in Oekraïne, maar dat is voor de Buk geen probleem. En omdat de Russen in de verkoop van hun wapentuig niet al te kieskeurig zijn, is het nachtmerriescenario dat deze wapensystemen in handen vallen van terroristen die ze...