Het gesprek van de dag, volgens de redactie. Vandaag: zonder al die logo’s en opsmuk ziet een rondje door de supermarkt er straks heel anders uit.

Minister Schippers wil af van het ‘Ik kies bewust’-vinkje, meldt het AD vandaag op haar voorpagina. Het vinkje had ons een gezondere leefstijl moeten aanmeten, maar dat is niet gelukt. Daarom gaat het logo, nu tien jaar oud, de prullenbak in.

Heel rouwig hoeven we daar niet om te zijn. Eerder dit jaar bleek uit onderzoek van de Consumentenbond, die al jaren een kruistocht tegen het logo voert, dat bijna 80 procent van de consumenten niet precies weet waar het vinkje voor staat. Kleine quiz: weet u het verschil tussen het blauwe en het groene vinkje? En weet u waarom op sommige zakken chips en flessen frisdrank ook gewoon een (blauw) ‘Ik kies bewust’-logo prijkt?

Juist: het blauwe vinkje betekent niet dat een product ook daadwerkelijk gezond is, maar dat het ‘de minst ongezonde keuze binnen een productgroep’ is. Een...