Het oog

Achter honderden kleine ramen lijkt het leven in volle gang. Lampen branden soms fel, soms zwak. In een enkele ruimte verlicht het zwakke, blauwachtige schijnsel van een televisie de achterliggende ruimte. Elders is een kinky rode gloed te zien. Of speelt het golvende oppervlak van het gebouw een spelletje met de toeschouwer? En omhult het op het eerste gezicht zo levendige pand eigenlijk een verlaten kantoortuin na zessen, waar hier en daar een lamp is blijven branden?

Echt naar binnen kijken is onmogelijk. En dat twijfelachtige is juist wat de Nederlandse fotograaf Frank van der Salm (1964) boeit: ‘Door mijn aandacht niet te vestigen op mensen, maar op de dingen die ze achterlaten, kan de beschouwer zelf een oordeel vormen over het waarheidsgehalte van het beeld.’ Van der Salms foto’s bieden een blik op steden en hun infrastructuur. Veelzijdigheid en herhaling worden onder de loep genomen. De stad als multipli-city.

‘Multiplicity’, t/m 13 april, ?Fries Museum...