De studie Pimps up, ho’s down geeft het dilemma weer van vrouwen die van hiphop houden maar weerzin voelen tegen de ‘pimp&ho’-cultuur.

Hoer (‘ho’) of bitch – de rollen lijken duidelijk verdeeld voor vrouwen in het door pimps beheerste universum van de hedendaagse hiphop. In de veelbesproken (want veel bloot tonende) videoclips van grote namen als Nelly en 50 Cent is er niets anders te zien dan een rits video vixens: dienstbaar en uitdagend kronkelende meisjes (‘ho’s’) om een pooierachtige rapper heen, die steevast met goud is behangen en dollarbiljetten rondstrooit.

Het kon niet lang duren of hier moest verzet tegen komen. Zo publiceerden in Neder­land vorig jaar Sunny Bergman en anderen in navolging van de documentaire Beperkt houdbaar een manifest waarin ook de ‘pimp&ho’-cul­tuur aan de kaak werd gesteld. In de VS was al eerder op universiteiten protest ontstaan tegen de videoclip van Nel­ly’s ‘Tip Drill’, waarin hij een creditcard door de billen...