In de roman van Bordewijk zit een aspect dat doet denken aan ‘The Beauty and the Beast’, vindt filmmaker Mike van Diem. ‘En het publiek valt altijd als een blok voor ’the beast’. Hoe voorkom je dat als regisseur en scenarioschrijver? Van Diem over het bedenken van een film met een klassiek boek als uitgangspunt. ‘Ik heb de rol van Dreverhaven, “the beast”, geschreven als een mythische filmheld, een Clint Eastwood.’ In 1990 kreeg filmstudent Mike van Diem, geboren in 1959, voor zijn eindexamenwerkstuk Alaska een Gouden Kalf en later in Hollywood de oscar voor beste academiefilm.

Het heeft zeven jaar geduurd – waarin hij afleveringen van de tv-serie Pleidooi regisseerde – tot zijn speelfilmdebuut, Karakter. Ogenschijnlijk is het de zoveelste, al dan niet stijlvolle adaptatie van een literaire klassieker. Maar scenarioschrijver Van Diem springt ongegeneerd vrijmoedig om met de gegevens van Bordewijks roman uit 1938 en de voorstudie Dreverhaven en Katadreuffe. Met eigen plotwendingen...