Advertentieblockers maken het websites steeds moeilijker. Laten we allemaal gewoon wat meer betalen voor het internet.

Als ze het subtiel deden: ach. Niet zeuren, zou ik hebben gedacht. Subtiliteit is alleen zelden een commerciële strategie. Eén moment van digitale zwakte: je zoekt, klikt, een paar schoenen, een vakantietrip. En ze achtervolgen je, dag en nacht, maandenlang, op elk onbewaakt ogenblik. Terwijl je een heftig nieuwsverslag uit Syrië leest. Plop, heb je ze weer. Je wilt schreeuwen: ik vind ze inmiddels al heel lelijk! Ik heb al een andere vakantie geboekt!

Dank de hemel voor advertentieblockers. Stilte, na een continue tetterende sirene. Zonder is het internet haast ondraaglijk geworden. Een steeds groter deel van de internetters is dat met mij eens. Tweehonderd miljoen, naar de laatste schattingen. Niet eens advertenties an sich zijn de grootste frustratie. Nee, de geperfectioneerde stalkpraktijken hebben zelfs de meest naïeve surfers inmiddels paranoïde...