Column als commercial

De observatie: waarom zĆ³veel rotondes? In 2007 lukte het de Volkskrant Martin Brils populaire column in een tv-spotje te vangen. ā€˜We houden hier niet van kruispunten, het harde conflict, maar op rotondes kom je er sĆ”men wel uit,ā€™ schampert Bril. De commercial kenschetste Brils kijk op wat er voorbij trekt, en ook zijn wegpiraterij. Hij scheurt de rotonde op, helaas in een ander model Volvo dan zijn kenmerkende gele kameraad. Tegen het verkeer linksaf, de kortste weg. Moet kunnen.

Eerbetoon

Op 23 april 2009, de dag nadat Martin Bril overleed, stond De Wereld Draait Door geheel in het teken van de columnist. Velen herinneren zich deze bijzondere aflevering, vooral vanwege het eerbetoon van Huub van der Lubbe aan Bril. Ter afsluiting van DWDD zong hij een prachtige Nederlandse vertaling van Bob Dylans ā€˜Make You Feel My Loveā€™, die vijf jaar later nog steeds ontroert.

Bladwijzer bij het portret van Martin Bril door Coen Verbraak, in VN 17.