Nieuwe media en hoofdredacties gaan slecht samen, constateert een promovenda. Dat klinkt heel bekend.

Er kwam vanochtend op de redactie een jonge zzp’er met een vlasbaardje bij me langs met de vraag of het oké was om de beta dan nu maar ‘open te gooien’. Ik knikte toestemmend. Ik was op dat moment verdiept in een bericht in Trouw onder de kop: ‘Hoofdredacteuren snappen te weinig van nieuwe media’. Voor wie het wil nalezen: het stond op pagina 6. Sorry, ik bedoel natuurlijk hier.

Daar moet u dan wel € 0,15 voor betalen (tenzij u abonnee bent van Trouw) want de hoofdredactie vertikt het sinds enige tijd om zulke artikelen gratis online te zetten. Hopeloos.

Ik las het bericht aandachtig. Klaske Tameling promoveert morgen aan de Rijksuniversiteit Groningen op een ‘etnografisch’ onderzoek naar de digitale nieuwscultuur op de redacties van de Volkskrant, NOS Nieuws, Het Financieele Dagblad en BNR. Dat verrichtte zij in 2011 en 2012. Wat blijkt? Hoofdredacties...