In 2012 verscheen uw thriller De donkere straten van Caïro, terwijl u eerder romans en non-fictie schreef.

‘Ik speelde al tien jaar met de gedachte. Ik heb een boodschap en om die over te brengen, heb ik een publiek nodig. Veel romans worden nooit gelezen. Wat verkoopt wél, vroeg ik me steeds vaker af. Spannende boeken, dáár is een markt voor. We leven in het thrillertijdperk. De literatuur verkeert in een serieuze crisis.’

Hoe komt dat?

‘Er zijn geen mensen met autoriteit meer die bepalen wat goed is en wat niet, zoals vroeger. Literatuurcritici weten niet meer wat hun taal is en doen maar wat. Men is in totale staat van verwarring. De autoriteit van literatuurcritici is vervangen door de autoriteit van de massa en het lijkt of er geen verband is tussen kwaliteit en succes. De Booker Prize illustreert de heersende onduidelijkheid; winnaars variëren van extreem ontoegankelijk tot ontzettend populair. Voor mij is het moeilijk om veel te verkopen omdat literatuur over het...