Je kunt ze altijd bereiken, de medewerkers van Buurtzorg. Hun telefoon staat aan, ze kennen elkaars patiënten en ze hebben of nemen de tijd. In de vijf jaar dat ze nu bestaan, inmiddels zijn er driehonderdvijftig vestigingen in Nederland, zijn de klanten steeds tevredener geworden. Hun succes hebben ze te danken aan het simpele uitgangspunt dat je je commiteert aan je vak en dus aan de patiënten en dat je zelf verantwoordelijkheid neemt. Dat moet wel want er zijn geen managers bij Buurtzorg.
Als verpleegkundige Aenne Werner op een ochtend bij een bejaard echtpaar binnenkomt om hen te helpen bij het douchen en blijkt dat de vrouw ziek in bed ligt, schakelt Aenne de huisarts in, verschoont het vies geworden bed en komt later die dag nog een keer terug om te zien of alles in orde is. Ze hoeft niet bij te houden hoe lang haar bezoek heeft geduurd zoals bij andere thuiszorgorganisaties, nee, ze doet wat zij vindt dat goed is. Oprichter en directeur van Buurtzorg Jos de Blok gelooft in...