Interview John Körmeling

John Körmeling kan een tevreden grijns maar moeilijk onderdrukken. De kunstenaar staat in de Shanghainese lentezon en wijst omhoog. Daar, hoog aan de gevel van het door hem ontworpen Nederlandse paviljoen op de Shanghai Expo, hangt een blauw bord met een rode gekantelde acht die verwijst naar de vorm van het gebouw. Daaronder staat in grote letters de naam: ‘HAPPY STREET’.

Körmeling – blauwe overall, rode kop, witte helm – zegt: ‘Die lichtbak hangt er nog maar net. Kijk, de randen moeten nog bijgeverfd worden.’

Lang bleef onzeker of dit bord ‘zijn’ paviljoen zou sieren. De EVD, een agentschap van het ministerie van Economische Zaken, had hem in december verordonneerd het beeldmerk te wijzigen in een oranje tulp met de begeleidende tekst ‘Holland’. Razend was Körmeling. Hij had het even helemaal geschoten met zijn opdrachtgever.

‘Ik heb moeten leren gewoon rustig te blijven,’ zegt hij. ‘Dat helpt. Ik heb ze verteld dat het logo onderdeel is van mijn...