Techbedrijven schroeven met Google voorop hun lobbyactiviteiten in Brussel flink op. Nu Europa aan een nieuwe datawet werkt, is dat best een beetje zorgelijk.

Europese regelgeving: best belangrijk. Dat begrijpen technologiebedrijven inmiddels als geen ander. Deze week werden de cijfers over de ijverigste lobbyclubs in Brussel bekend. Drie keer raden wie bovenaan staat. Google dus.

Dat betekent dat de zoekgigant in lobbyuitgaven oliebedrijven als General Motors en Total inmiddels al achter zich laat. Waar het bedrijf in 2011 nog 600.00 euro aan lobbyen in Europa besteedde, is dat inmiddels al 3,5 miljoen.

Sinds kort kun je precies zien welke lobbyist bij wie in Brussel langs ging. Vanaf december moeten eurocommissarissen, hun kabinetsleden en de topambtenaren namelijk al hun contacten met lobbyisten bijhouden. Actiegroep Transparency International houdt de gegevens nauwgezet bij en heeft nu een overzicht van het eerste halfjaar gepubliceerd.

En daaruit komt Google dus als winnaar...