Terwijl de publiekelijke sterfscène van Vroom en Dreesmann nog even voortduurt en ook andere oer-Hollandse consumentenklassiekers als Miss Etam laatste stuiptrekkingen vertonen, gloort een sprankje hoop voor het verschralende lage winkellandschap. Hausmann, heet het nieuwe doch nadrukkelijke traditionele warenhuis, dat eind 2016 aan het Amsterdamse Rokin moet verrijzen.

Een nog luxere variant van de Bijenkorf moet het worden. Toeristen hoeven er binnenkort de MacBike niet eens meer voor te pakken. Al het luxe dat de hoofdstad te bieden, geconcentreerd rond de Dam. Volgens initiatiefnemer Frans van der Kraan was dat namelijk wat er nog ontbrak in Amsterdam: bestedingen in het luxe-segment. In New York bijvoorbeeld, wordt daaraan het dubbele besteed.

Dat kan natuurlijk niet. En dus komt er nu nog een chic warenhuis, speciaal gericht op de rijke toeristen. Past perfect in de visie van de gemeente, reageerde een woordvoerder van wethouder Ollongren gisteren meteen. De ambitie is...