Fenomenologie van het wachten

Op zijn dagelijkse fietstochtje onder het Rijksmuseum door bedacht Erwin Olaf (55) dat hij nog het meest had geleerd van de grote meesters die daar hangen. En vooral van Vermeer, vanwege het licht en de compositie, maar ook omdat hij zo verhalend schildert. Dus besloot hij dat zijn nieuwe boek Erwin Olaf Volume II, dat deze week verschijnt bij de Amerikaanse uitgeverij Aperture, in het museum moest worden gepresenteerd.

Er zou een tijdelijke installatie worden gebouwd in de hal van de nieuwe vleugel van het Rijksmuseum. Met aan de buitenkant foto’s uit de nieuwe serie Waiting en binnenin twee videoschermen met de films die hij van dezelfde scènes had gedraaid. Het ging niet door omdat de brandweer vond dat het bouwwerk niet veilig genoeg viel in te passen in de toch royale entreehal, zegt de fotograaf een beetje beteuterd. ‘Zet er maar niet als kop boven “Rijksmuseum te klein voor Erwin Olaf”,’ voegt hij eraan toe. ‘Ik wil graag nog...