Van ‘ravin, chattin, roamin’ tot een Tinder-swipe: het valt niet mee jongeren warm te krijgen voor het Brexit-referendum. Vooral de rol van Facebook kan cruciaal zijn.

Shoppen, koffie drinken, televisie kijken: wie een activiteit of gevoel op Facebook wil zetten krijgt van het netwerk altijd handige suggesties. En zo stond daar voor Britse Facebookers gisteren opeens ‘in favour of leaving the EU’ tussen, gelardeerd met een megafoontje. Tegenstanders van een Brexit konden nergens op klikken. Na een klein mediastormpje paste Facebook het systeem haastig aan en ontkende ze een bias te hebben. Maar de suggestie was voor de Remain-campagne al gewekt: Facebook is pro-Brexit....

Je hebt deze maand drie artikelen gratis kunnen lezen. Verder lezen? Sluit je nu aan.
Je hebt deze maand drie artikelen gratis kunnen lezen. Verder lezen? Sluit je nu aan.
Zomeractie: word nu abonnee voor maar 4,99
Toegang tot alle artikelen op vn.nl
Elke dag een allesbepalend verhaal
Direct in je mailbox of via WhatsApp
Maandelijks opzegbaar
Tijdelijk van 6,99 voor 4,99 per maand
Om onze journalistiek te beschermen kun je Vrij Nederland niet incognito lezen.
Om onze journalistiek te beschermen kun je Vrij Nederland niet incognito lezen.
Zomeractie: word nu abonnee voor maar 4,99
Toegang tot alle artikelen op vn.nl
Elke dag een allesbepalend verhaal
Direct in je mailbox of via WhatsApp
Maandelijks opzegbaar
Tijdelijk van 6,99 voor 4,99 per maand
Je hebt deze maand drie artikelen gratis kunnen lezen - en we zien dat je graag verder leest. Leuk!
Je hebt deze maand drie artikelen gratis kunnen lezen - en we zien dat je graag verder leest. Leuk!
Zomeractie: word nu abonnee voor maar 4,99
Toegang tot alle artikelen op vn.nl
Elke dag een allesbepalend verhaal
Direct in je mailbox of via WhatsApp
Maandelijks opzegbaar
Tijdelijk van 6,99 voor 4,99 per maand