Brexit

Brexit and Chill: de online strijd om de jonge stemmer

Clara van de Wiel
Illustratie van 'Brexit and Chill'

Van ‘ravin, chattin, roamin’ tot een Tinder-swipe: het valt niet mee jongeren warm te krijgen voor het Brexit-referendum. Vooral de rol van Facebook kan cruciaal zijn.

Shoppen, koffie drinken, televisie kijken: wie een activiteit of gevoel op Facebook wil zetten krijgt van het netwerk altijd handige suggesties. En zo stond daar voor Britse Facebookers gisteren opeens ‘in favour of leaving the EU’ tussen, gelardeerd met een megafoontje. Tegenstanders van een Brexit konden nergens op klikken. Na een klein mediastormpje paste Facebook het systeem haastig aan en ontkende ze een bias te hebben. Maar de suggestie was voor de Remain-campagne al gewekt: Facebook is pro-Brexit. Manipulatie!

Zou het? Twee weken geleden werd Facebook er nog van beschuldigd de tegenstanders van een Brexit wind in de rug te geven.

Bovenaan de tijdlijn van Britse Facebookers stond op vrijdag 3 juni 24 uur lang een advertentie waarin ze gestimuleerd werden zich als kiezers voor het referendum te...

Word abonnee vanaf € 4,99 Sluit je aan
X
Het zijn tijden voor Vrij Nederland
Het zijn tijden voor
Vrij Nederland
Goede journalistiek kost tijd en aandacht. Om de verhalen te kunnen maken die jij graag leest, vragen we je abonnee te worden. Sluit je nu aan.
Om de verhalen te kunnen maken die jij graag leest, vragen we je abonnee te worden van VN.
Het platform voor progressief Nederland
Voor cultuurliefhebbers en kritische volgers van de actualiteit
Onafhankelijke journalistiek: van maandblad tot video, van podcast tot blog
En: jaarlijks vier thema-specials

Advertentie

Advertentie