Van ‘ravin, chattin, roamin’ tot een Tinder-swipe: het valt niet mee jongeren warm te krijgen voor het Brexit-referendum. Vooral de rol van Facebook kan cruciaal zijn.

Shoppen, koffie drinken, televisie kijken: wie een activiteit of gevoel op Facebook wil zetten krijgt van het netwerk altijd handige suggesties. En zo stond daar voor Britse Facebookers gisteren opeens ‘in favour of leaving the EU’ tussen, gelardeerd met een megafoontje. Tegenstanders van een Brexit konden nergens op klikken. Na een klein mediastormpje paste Facebook het systeem haastig aan en ontkende ze een bias te hebben. Maar de suggestie was voor de Remain-campagne al gewekt: Facebook is pro-Brexit. Manipulatie!

Zou het? Twee weken geleden werd Facebook er nog van beschuldigd de tegenstanders van een Brexit wind in de rug te geven.

Bovenaan de tijdlijn van Britse Facebookers stond op vrijdag 3 juni 24 uur lang een advertentie waarin ze gestimuleerd werden zich als kiezers voor het referendum te...