In Memoriam / Bart Tromp 1944-2007

Toen Bart Tromp in 1983 Verdi’s opera Rigoletto zag in de enscenering van Jonathan Miller, sprong zijn hart op. Dat deed het al snel als het om opera ging, maar de manier waarop Miller de opera in Londen had aangepakt beviel hem wel heel erg. Rigoletto is namelijk een opera over hiërarchie, leiders en volgelingen in een Italiaanse stadstaat in de Renaissance. Miller had hem overgeplant naar het maffiamilieu van de jaren vijftig in New York, met de hertog van Mantua als de maffiabaas, the Duke bij wie alles om ‘eer’ gaat, en de nar Rigoletto nu als een sarcastische barkeeper die denkt dat alles om hem draait. Dat dit kon had Miller, altijd al een genie als regisseur, scherp gezien. En Tromp zag wat Miller had gezien: dat dit onvermijdelijk doet denken aan hoe het in de politiek kan toegaan, en hoe de samenleving in elkaar gaat zitten als je niet oppast. Hier zag je, ‘wonderlijk mooi geënsceneerd’, het machia­vellisme en (wat Tromp...