In Slaap stapelen de gruwelijke gebeurtenissen zich op. Is spanning het allerbelangrijkste?

Alexander Ahndoril (1967): ‘Suspense is essentieel, we willen mensen entertainen. Maar onze boeken hebben hopelijk meer diepgang dan een James Bond-verhaal.’

Alexandra Coelho Ahndoril (1966): ‘We willen ook iets zeggen over de wereld waarin we leven. Over morele dillema’s, heldendaden en de Zweedse samenleving.’

Wat wilt u dat de lezer van Slaap ziet?

ACA: ‘In Zweden gebeuren veel nare dingen. Er is bijvoorbeeld sneller dan waar ook ter wereld geprivatiseerd. De kritiek die we daarop hebben en de invloed die het heeft op de maatschappij, schemert door in al onze boeken. Sociaaldemocraten hebben lange tijd aan het roer gestaan, maar toen de rechtse partijen het overnamen, hebben ze alles veranderd: scholen, ziekenhuizen, alles. We herkennen ons land niet meer. In Slaap halen we de vluchtelingenproblematiek aan. Zweden behandelt hen monsterlijk.’

AA: ‘Ons land is zo groot en de...