14-06-2008
Door Rudie Kagie

Een reclamefilmpje voor Centraal Beheer, met een homoseksuele Adam in het paradijs, werd op het laatste moment afgekeurd. Inmiddels is het een YouTube-hit.

Assurantiemaatschappij Centraal Beheer is zo’n merk dat nooit meer wegkomt onder de paraplu van de slogan waaraan het zijn bekendheid heeft te danken. Al drieëntwintig jaar ligt het zinnetje ‘Even Apeldoorn bellen’ bij onvoorziene tegenslag op ieders lip. Maar zou Centraal Beheer zélf wel verzekerd zijn tegen de financiële catastrofe die het gevolg is van zelfcensuur? Volgens ingewijden kost het ‘enkele tonnen’ om een reclamefilmpje van één minuut en zes seconden op te nemen, te bewerken en te monteren.

Beknopte samenvatting: Eva dwaalt door het paradijs, ontwaart de man van haar dromen, maar haar gezicht betrekt zodra hij zegt: ‘Hey, ik ben Adam’. De mimiek en gebaartjes zijn zó onmiskenbaar nichterig dat op slag duidelijk is dat Eva een heterorelatie met Adam kan vergeten. Een ramp. Even...