De reclamejongens die gewoon begonnen

Met weinig geld en veel enthousiasme veroverden Jim Taihuttu en Victor Ponten de reclame- en filmwereld.

Het was misschien wel het meest besproken mediamoment van 2011: Nasrdin Dchar, die uitzinnig van vreugde een Gouden Kalf in ontvangst nam voor zijn hoofdrol in de roadmovie Rabat, en meteen van de gelegenheid gebruik maakte de vloer aan te vegen met moslims bashend Nederland.

Maar Dchar had die avond nooit kunnen schitteren als anderhalf jaar eerder niet een groep jonge filmmakers en acteurs uit Amsterdam de stoute schoenen had aangetrokken, en met beperkte middelen aan de productie van Rabat was begonnen.

Jim Taihuttu (1981) en Victor Ponten (1981) hadden met hun reclamebureau Habbekrats nog wel geprobéérd subsidie los te peuteren bij grote filmfondsen. Maar die gaven geen stuiver voor het project. ‘Er zit een vicieuze cirkel in de filmindustrie,’ zegt Taihuttu. ‘Als je nog nooit een film hebt gemaakt, krijg je geen subsidie.’ Ponten:...