Diep in de Achterhoek, in Lochem, waar de tractors voor het dorpscafé staan geparkeerd, begint de revolutie van de elektrische auto. Althans, dat is de stellige overtuiging van Willem van der Kooi, die ze importeert en fabriceert. ‘De elektrische auto is dé auto van de eenentwintigste eeuw,’ zegt Van der Kooi. ‘Over tien jaar is één op de acht auto’s elektrisch. De doorbraak is begonnen.’

Van der Kooi is medeoprichter en -directeur van Electric Cars Europe (ECE). In een oude loods op een afgelegen industrieterrein bouwt hij zowel dure bolides (Lotus) als degelijke gezinsauto’s (Volkswagen) om tot elektrisch aangedreven voertuigen. ‘Tot maart 2010 zijn we volledig uitverkocht.’ En dat ondanks de forse prijzen. Bijna 130.000 euro voor de elektrische Lotus zal voor de milieubewuste miljonair op zoek naar een eco statement niet onoverkomelijk zijn. Maar honderdduizend euro voor de Volkswagen Golf? Wie betaalt er nu ruim drie keer meer dan de benzine-uitvoering van deze gezinsauto?...