Borsten, billen en beroemdheden zijn niet meer genoeg om kleding aan de man of vrouw te brengen. Nee, slimme modemerken venten in hun campagne tegenwoordig vooral hun mate van duurzaamheid uit. Zij het slim uitgelicht, uiteraard, laat een documentaire zien.

Deze maand publiceerde modeconglomeraat Kering, moederbedrijf van onder andere Gucci, voor het eerst een rapport over haar eigen ā€˜Environmental Profit & Lossā€™. Naar eigen zeggen om te laten zien hoeveel het bedrijf wel niet doet om haar ecologische voetafdruk te verkleinen. Maar de cijfers latenĀ bovenal zien dat de schaal waarop kleding geproduceerd wordt de hele kledingsector zo gigantisch vervuilend maakt.

In het rapport wordt een financiƫle balans van de vervuiling opgemaakt. In 2013 zou de waarde van het effect dat Kering op de aarde had 773 miljoen euro zijn. Interessanter aan dat cijfer is echter waar in de keten de vervuiling precies vandaan komt. Driekwart van de milieubelasting zit in de winning en de verwerking...