Media / De toekomst van de publieke omroep

Een meisje in een rood ski-jack met de letters BNN verschijnt in de coupé. Met groot enthousiasme werft ze nieuwe leden voor haar omroep. ‘Steun BNN! Het kost € 5,72 voor een jaar en u krijgt een dvd van de Lama’s cadeau!’ Of eentje met hoogtepunten van BNN. De eerste treinreiziger is al gauw overgehaald, want zo duur is dat niet voor een leuke dvd. Bovendien, zegt het meisje, heeft BNN 300.000 leden nodig om programma’s te kunnen blijven maken.

Maar is het niet wat ouderwets om lid te worden van een omroep? ‘Nou ja, wat maakt het uit,’ zegt de treinreiziger. ‘Zelf zou ik alleen de stap niet zetten. Om nou naar de site van BNN te gaan om lid te worden… Dus zo’n campagne heeft wel degelijk zin. En die dvd van de Lama’s kost normaal veertien euro.’

Het meisje van BNN blijkt bij navraag ook voor Llink te werven, want die omroep heeft hetzelfde bedrijf ingehuurd. ‘Vanmiddag roep ik hier: “Help Llink naar de 150.000!”‘

Het zijn spannende...