19-01-2008
Door Freke Vuijst

De congresverkiezingen in 2006 bewezen dat de linkse blog-gemeenschap een cruciale rol speelt in een verkiezingscampagne. Maar hoe mobiliseert een campagneteam de energie en de passie van de internetters als de prijs het Witte Huis is? Deel 2 in een serie over Amerikaanse politieke campagnes.

Augustus, 2007. Het laatste wat je op een conventie van de progressieve blogosfeer verwacht, is dat je een marathon loopt met een laptop onder je arm. Vijftienhonderd linkse internet­activisten sprinten van de ene workshop naar de andere in het uitgestrekte McCormick-congrescentrum in Chicago. Uitgeput zijgen de afhakers neer op de marmeren vloer van de immense hal, rug tegen de muur, zoemende computers op hun schoot. Hijgend van de spurt naar een panel over de invloed van nieuwe media op campagnes val ik neer op een stoel naast Markos ‘Kos’ Moulitsas, oprichter van Daily Kos, de grootste politieke blog en de bakermat van deze YearlyKos-conventie. Moulitsas...