Terreurgroepering IS heeft een gelikt media-apparaat met een eigen glossy, talloze websites, Twitter-accounts en filmpjes. Hoe stoppen we deze propagandamachine?

Vorige week berichtte de New York Times over de Nederlandse IS-strijder Israfil Yilmaz, die via Tumblr vragen beantwoordde over het leven in het kalifaat. De Nederlandse oud-militair kon kennelijk gewoon zijn gang gaan bij het online rekruteren van nieuwe jihadisten.

Het risico van online beïnvloeding moeten we niet onderschatten, zegt hoogleraar evolutionaire psychologie Mark van Vugt. Hij verplaatst zich in een jonge moslim die overweegt zich bij IS aan te sluiten. ‘Het is een risicoafweging. Welke kans op arrestatie of overlijden accepteer je om daadwerkelijk naar Syrië te vertrekken?’ Hierbij speelt een opmerkelijk psychologisch fenomeen dat groepspolarisatie heet: mensen willen grotere risico’s nemen nadat ze hun dilemma hebben besproken met eensgezinden. ‘Als de meerderheid van de mensen met wie je...