Rijksmuseumdirecteur Wim Pijbes had genoeg van het stroperige moeras van de bureaucratie en koos na het Rembrandt-getouwtrek de vlucht naar voren.

De hoogst denkbare post in de Nederlandse museumwereld ruilt Wim Pijbes binnenkort in voor de nederige positie van directeur van Voorlinden in Wassenaar, het museum voor moderne en hedendaagse kunst van kunstverzamelaar Joop van Caldenborgh dat in september opengaat.

Over zijn beslissing het Rijksmuseum al na acht jaar te verlaten zwijgt de anders zo mededeelzame Pijbes. Een van de redenen, zo niet de belangrijkste, dringt zich na de publicatie in NRC Handelsblad (€) op: het getouwtrek om het echtpaar van Rembrandt heeft hem opgebroken. Hij had er schoon genoeg van.

Pijbes voerde bij de aankoop van de portretten van Maarten Soolmans en Oopjen (Obrecht) Coppit zijn eigen strategie. Hij had immers een optie tot koop op zak, geregeld met het veilinghuis Christie’s in Londen dat optreedt als intermediair voor de mede-eigenaar van de...