Rijksmuseumdirecteur Wim Pijbes had genoeg van het stroperige moeras van de bureaucratie en koos na het Rembrandt-getouwtrek de vlucht naar voren.
De hoogst denkbare post in de Nederlandse museumwereld ruilt Wim Pijbes binnenkort in voor de nederige positie van directeur van Voorlinden in Wassenaar, het museum voor moderne en hedendaagse kunst van kunstverzamelaar Joop van Caldenborgh dat in september opengaat.
Over zijn beslissing het Rijksmuseum al na acht jaar te verlaten zwijgt de anders zo mededeelzame Pijbes. Een van de redenen, zo niet de belangrijkste, dringt zich na de publicatie in NRC Handelsblad (€) op: het getouwtrek om het echtpaar van Rembrandt heeft hem opgebroken. Hij had er schoon genoeg van.
Pijbes voerde bij de aankoop van de portretten van Maarten Soolmans en Oopjen (Obrecht) Coppit zijn eigen strategie. Hij had immers een optie tot koop op zak, geregeld met het veilinghuis Christie’s in Londen dat optreedt als intermediair voor de mede-eigenaar van...
Je hebt drie artikelen gratis kunnen lezen. Verder lezen? Sluit je nu aan.
Je hebt drie artikelen gratis kunnen lezen. Verder lezen? Sluit je nu aan.
Word nu abonnee voor maar 4,99
Toegang tot alle artikelen op vn.nl
Het Verhaal van de Dag in je mailbox of via WhatsApp
Maandelijks opzegbaar
Om onze journalistiek te beschermen kun je Vrij Nederland niet incognito lezen.
Om onze journalistiek te beschermen kun je Vrij Nederland niet incognito lezen.
Word nu abonnee voor maar 4,99
Toegang tot alle artikelen op vn.nl
Het Verhaal van de Dag in je mailbox of via WhatsApp
Maandelijks opzegbaar
Je hebt drie artikelen kunnen lezen. Verder lezen? Probeer nu een maand gratis (t.w.v. € 4,99)
Je hebt drie artikelen kunnen lezen. Verder lezen? Probeer nu een maand gratis (t.w.v. € 4,99)
Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en lees een maand alles van Vrij Nederland online.
Toegang tot alle artikelen op vn.nl
Het Verhaal van de Dag in je mailbox of via WhatsApp
Geen zorgen, je zit niet vast aan een abonnement