Vragen bij een zoekgigant

23-08-2008
Door Maurits Martijn

Wat begon als een idealistisch promotieonderzoek van twee computernerds, staat tien jaar later als een werkwoord in het woordenboek. En dat dankzij u: elke keer als u met Google zoekt, wordt Google rijker, en weet Google meer van u. Hoe ver reikt de invloed van de multinational met het sixties imago?

Het is sushi-dag vandaag. Vierhonderd Zooglers – zoals de werknemers van Googles Europese hoofdkantoor in Zürich zichzelf noemen – doen zich tegoed aan verse maki, sashimi en nagiri. Ze zitten en staan in de eetruimte, in de tuin of op het enorme dakterras met prachtig uitzicht op de Alpen. ‘Dit is het echte Mountain View,’ knipoogt de immer glunderende voorlichter Mathias Meyer, verwijzend naar de Googleplex, het twaalf hectare grote hoofdkwartier van Google in het gelijknamige plaatsje in Californië. De zon schijnt. De twintigers en dertigers dragen bijna allemaal slippers of sandalen, en een shirt met de vrolijke Google...