De wereld verandert snel. Geen plek waar dat zo zichtbaar is als in de grote winkelstraten die Nederland rijk is. In de jaren tachtig liepen we er langs de buurtsuper, de door lokale ondernemers gerunde reiswinkels, platenzaken, boekhandels, drogisten, videotheken en kledingwinkels. Rond de eeuwwisseling sloeg de verblokkering toe: in alle steden zagen we de zelfde winkels. Zeeman, H&M, Dixons, Free Record Shop, Douglas, Hema en Etos maakten de dienst uit. Inmiddels worden de winkelstraten steeds leger. Grote ketens gaan ten onder of bezuinigen het leeuwendeel van hun vestigingen weg. Het roept de vraag op: hebben we nog wel winkelstraten nodig? En zo ja, waarvoor dan precies? Deze week in Vrij Nederland: een zoektocht naar de winkelbeleving van de internetgeneratie.

Ook elders is de wereld niet hetzelfde gebleven. Redacteur van De Correspondent Rutger Bregman (26) en oer-Provo Roel van Duijn (72) kunnen daarover meepraten. De ene vernieuwer zet in op grote utopieën (een...