Interview David Mitchell

‘Verbeelding,’ schrijft David Mitchell in zijn notitieboekje: ‘Iedereen heeft het, maar ik heb er mijn dagtaak van gemaakt.’

Hij zit aan een grote tafel in de benedenverdieping van zijn uitgeverij in Amsterdam. Door het raam ziet hij benen voorbijkomen: meisjesbenen, benen in geplooide broekspijpen, behaarde kuiten, ballerinabenen…

Er vloeit zwarte inkt uit zijn pen. Hij schrijft op: ‘Het is een kwestie van tijd, een mogelijkheid om het verleden, het heden en de toekomst in ons hoofd samen te binden.’

Zo bereidt hij dus een lezing voor. Hij tekent invallen op: ‘Verbeelding en originaliteit is het vermogen te kunnen herschikken. Neem de uitdrukking een hart als ijs, dat is een bestoft cliché. Een hart als plutonium, dat klinkt veel frisser.’

Vuurwerkramp

De Britse auteur David Mitchell (1969) was een paar dagen in Nederland. Hij bezocht er in Enschede de première van de opera Wake, geschreven als herdenking aan de vuurwerkramp tien jaar geleden. Mitchell...