Net als de Allerhande voelt de Ikea feilloos onze behoeften aan. Een analyse van de nieuwe Ikea-gids.

Er heeft zojuist een niet te onderschatten culturele gebeurtenis plaatsgevonden: de Ikea-gids ligt weer op de mat. Die verwarrende catalogus waarvan de doorblader-ervaring gelijk is aan een fysiek bezoek aan de winkel: je begint met de illusie van een doelgerichte boodschap, verdwaalt na het eerste Söderhamn-zitselement en aan het eind voel je je moe en een beetje aangetast. Laat je niet misleiden door de titel van de inhoudsopgave: ‘Zo vind je alles in deze catalogus.’ Je zal meedogenloos de weg kwijt raken.

Toch loont het een kijkje te nemen op de pagina’s van het vierkante Ikea-boek, want onze grote geelblauwe meubelvriend uit Zweden kent ons beter dan we denken. Net als de Allerhande van Albert Heijn voelt hij feilloos onze behoeften aan, weet hij wat we mooi vinden en begrijpt hij onze verlangens. Jaarlijks bezoeken Ikea-medewerkers duizenden klanten om te...