Interview / Requiem voor Auschwitz

Iets meer dan een maand voor de première van het eerste requiem voor de slachtoffers van Auschwitz. Thuis, op een steenworp afstand van het Drielandenpunt, is componist Roger Moreno Rathgeb (Zürich, 1956) nog voortdurend met het stuk in de weer. Er worden aanpassingen gevraagd, geëist. Tijdens het gesprek drukt een dramatische e-mail van de koorleider van het Praagse koor op zijn maag: ‘Er zijn stukken waar de solisten hun stemmen op kapot zingen! Dit is een killer!’

Dat mensen en instrumenten grenzen hebben, weet Rathgeb met zijn bijna levenslange muziekervaring heus wel. Maar voor de ene musicus liggen die grenzen verder dan voor de andere. De componist, zelf Sinto, hoopte aanvankelijk op meer flexibiliteit omdat het hele orkest uit Roma en Sinti bestaat, maar die hoop bleek vergeefs. De hooggeschoolde leden zijn actief in allerlei filharmonische gezelschappen, wereldwijd. Neem zo’n paukenist. Moet vier pauken bedienen. Legt uit dat die toch...