Beeldende kunst / Art brut tentoonstelling

Halverwege het pad dat aan de rand van het Wienerwald heuvelopwaarts naar het Gugging Museum leidt, komt een oudere man me tegemoet gesjokt. Ik weet nog niet dat hij Karl Vondal heet en op zijn zestiende een zwaar motorongeval heeft gehad. Zijn ene hand omklemt een plastic vuilniszak waaruit een rol papier steekt, met de andere maakt hij gebaren. Ik vraag hem de weg omdat ik meen dat ik me vergist heb in de gebouwen. Hij praat onverstaanbaar. Voor míj onverstaanbaar. Want later op de dag, als hij in het open atelier van het Gugging Museum twee met elkaar vergroeide naakte vrouwen zit te tekenen op het dan uitgerolde stuk papier, communiceert hij druk met de begeleider en die weet precies wat hij bedoelt. Ik moet het doen met zijn gebaren. En met zijn tekeningen, waarvan de boeiendste ingelijst in het museum hangen tussen de schilderijen en tekeningen van een internationaal gezelschap van art brut-kunstenaars die dankzij of ondanks een...