Nieuws!

We zien een orkest, een stukje opera, wat bekende violisten en een pianospelend kind. De stem van Philip Freriks klinkt: ‘Muziek raakt een gevoelige snaar bij 88 procent van de Nederlanders.’ Dan verschijnt Ivo Niehe in beeld. Die zegt: ‘Eigenlijk vóélen we het allemaal. Deze programma’s, die zijn van ons. Die horen bij Nederland. De publieke omroep vertelt úw verhaal.’

Er is al veel geschreven over deze campagne, waarbij de belangrijkste vraag was of de publieke omroep, die van belastinggeld wordt betaald, dat geld wel mag gebruiken om reclame voor zichzelf te maken – zeker nu er veel politieke discussie is over het nut en de gewenste omvang van de publieke omroep. De VVD heeft er zelfs kamervragen over gesteld, maar in Trouw heeft een woordvoerder van de publieke omroep al verklaard dat met de spotjes geen belastinggeld is gemoeid. Hoe dat kan is niet helemaal duidelijk, want zelfs als iedereen er gratis aan heeft meegewerkt, lijkt het op zijn minst...