De wereld verkeerde afgelopen jaren niet in een financiële maar in een ‘ethische’ crisis, betoogde de CEO van Unilever Paul Polman begin dit jaar in Vrij Nederland. ‘Het draaide om hebzucht. Mensen zetten hun eigen belang voor dat van de maatschappij.’ Deze morele uitspraken lijken achteraf verrassend veel te slaan op de mentaliteit binnen zijn eigen bedrijf. Het voedings- en wasmiddelenconcern kreeg vorige week van de Europese Commissie een boete van ruim honderd miljoen euro opgelegd voor het maken van verboden prijsafspraken met concurrenten. Drie jaar lang liet het bedrijf ons te veel betalen voor de Omo-flessen. Zelf ziet Unilever dat iets anders. ‘We werkten samen om consumenten te motiveren milieuvriendelijkere wasmiddelen te kiezen,’ zegt een woordvoerder. ‘Alleen vond de Commissie dat we daar te ver in gingen.’ Met hebzucht en eigenbelang hadden de overtredingen volgens hem weinig te maken. ‘Wij geloven niet dat onze klanten zijn benadeeld.’ Op verdere ‘details’ mag hij...