Media

Metajournalistiek is geloof ik nog nooit zo populair geweest als heden ten dage. Toen deze rubriek ruim drie jaar geleden begon, leek dat nog een deksels idee. Tegenwoordig kent vrijwel elk dag- en weekblad een column die exclusief gewijd is aan de media. Radio en televisie doen er volop aan mee, met programma’s die de werking van het nieuws in kaart brengen. En desgewenst zou ik om de dag een door collega’s belegde bijeenkomst kunnen bezoeken waarin wij debatteren over onszelve.

Tegelijk met de metajournalistiek beleeft ook de mediawetenschap een ongekende bloei. Inmiddels gaat er geen week voorbij of ik vind in mijn mailbox verzoeken om mee te werken aan een enquête van universiteit X of Y. De Nederlandse Nieuwsmonitor publiceert ongeveer elke maand een diepgravende analyse van de allerlaatste hype. En met vaste regelmaat strooien mediawetenschappers hun opvattingen rond omtrent het vak, bibberend opgetekend door diezelfde media.

Zo mocht de nieuwe mediaprofessor van...