Grote techniek-bedrijven komen het klaslokaal binnen met hippe live-uitzendingen. Maar wat we echt nodig hebben zijn alfa-mannen.

Juichende woorden vandaag op de voorpagina van de vernieuwde Telegraaf: bedrijven gaan hippe live uitzendingen verzorgen in de klas, om meer jongeren te verleiden voor techniek te kiezen. Het gaat om interactieve online lessen van gastsprekers van DSM, Philips, Siemens, Booking.com en ASML. Vandaag spreekt Hans de Bruijn, ‘scientist fermentation‘ bij DSM, in een soort nieuwsomgeving met een ‘young professional‘ (‘waarmee leerlingen zich identificeren’, aldus het persbericht) over zijn vak, fermentatie, terwijl leerlingen in de klas kunnen kijken en vragen stellen. ‘Het coole aan mijn vak is dat ik oplossingen kan bedenken die de wereld echt kunnen veranderen,’ aldus De Bruijn in het persbericht.

Voorbeeld van live-uitzending van Jet-Net

Klinkt allemaal sympathiek, dit project van Jet-Net, het jongeren en Techniek Netwerk Nederland – een initiatief...