Media

En weer was Sunny Bergman niet uit de media weg te slaan. Ze sierde de cover van Opzij, stond in zo’n beetje elke krant, schoof aan bij Pauw & Witteman – en dan heb ik vast nog wat over het hoofd gezien. Aanleiding was haar film Sletvrees, deze week te zien bij de VPRO.

Andere documentairemakers zouden de hemel danken als ze zoveel voorpubliciteit genereerden. Bij Bergman zorgde het voor getob op metaniveau. ‘Hoe zet je jezelf neer?’ zei ze in NRC Handelsblad. ‘Welk beeld laat je zien? Dat houdt me bezig. Hoeveel vertel je over jezelf? Is een interview als dit pas goed als ik genoeg intimiteiten over mezelf heb verteld?’ En in de Volkskrant zei ze: ‘Het is een dilemma. Je wilt publiciteit voor je werk en je wilt in die publiciteit zo goed mogelijk overkomen.’

Haar imagozorgen zijn begrijpelijk, maar ook een tikje hilarisch. Bergman behoort immers tot de school van documentairemakers die hun privébekommernissen extrapoleren tot thema’s van maatschappelijk...