Den Haag

in het rapport Medialogica uit 2003 schetste de Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling (RMO), een adviesorgaan van het kabinet, de opkomst van de publiticus. Dit nieuwe type politicus week nogal af van collega’s die zich beperkten tot het schrijven van initiatiefwetsontwerpen en indienen van amendementen. De publicitus vergaderde niet dagenlang, maar wist wel feilloos de weg naar de media te vinden. Politici concurreerden met andere BN’ers om een plekje op tv. De kabinetsadviseurs waarschuwden voor ‘alle afbreukrisico’s van dien’. Ging politiek zo niet te veel deel uitmaken van de entertainmentsamenleving?

Op dat moment kende Nederland eigenlijk nog maar heel weinig voorbeelden van de ‘publiticus’. Pim Fortuyn praatte zo openhartig over zijn grote liefde Ari, zijn butler Herman en zijn hondjes Carla en Kenneth dat hij uitgroeide tot held van de talkshows. Uit zijn succes leidden andere politici af dat zij ook minder saai en onzichtbaar moesten worden. Het...