Phubben

Het stoort me behoorlijk dat in artikelen over sociale media, zoals onlangs in ‘Hou op met phubben’ (VN 41) regelmatig één merk van smartphones beginnend met een i genoemd wordt als ware het een zelfstandig naamwoord. Deze vorm van ‘brand placement’ breng ik graag onder de aandacht, ervan uitgaande dat VN niet ten prooi gevallen is aan betaalde propaganda ingegeven door commerciële partijen, waarmee de journalistieke vrijheid en soevereiniteit in waarheidsvinding ernstig ondermijnd wordt.

Gijs Hertogs

Dieren (1)

Elma Drayer protesteert in haar uitvoerige artikel ‘Tegen het dierensentiment’ (VN 40) tegen de overdreven aandacht in de media voor dierennieuws. Mensen zijn (te) sentimenteel over dieren en daar heeft ze gelijk in. Dezer dagen lees ik ook over de vermenselijking van het (huis)dier, waarbij het dier geen dier meer mag zijn. Verwerpelijk, vooral omdat men er aan de andere kant geen been in ziet het onzichtbare dierenleed in de intensieve veehouderij te negeren....