Liever luisteren dan lezen? Blendle heeft dit verhaal voor je ingesproken.

Het is een vast gegeven in winkelstraten geworden: voorspelbare reeksen van bekende ketens met identieke etalages en uniforme lichtbakken. Veel consumenten brengen een instrumenteel bliksembezoek: kijken, vergelijken, en het product daarna goedkoper online kopen. Hier en daar is er langs de platgetreden routes een leegstaand winkelpand – een fenomeen dat met het omvallen van ketens als V&D en Intertoys niet uitsluitend meer is voorbehouden aan dorpskernen. Stoffige etalageruiten, dichtgespijkerde panden en neergelaten rolluiken doen de consument hard doordenderen – vluchtend voor leegte, verlangend naar authenticiteit en rumoer, op zoek naar beleving.

Die laatste is vindbaar in pop-upstores, tijdelijke winkels waarvan de sluitingsdatum al bekend is nog voordat ze opengaan. Tegen toenemende leegstand en al maar dalende bezoekersaantallen zijn pop-upstores een van de weinige remedies gebleken. Vanwege...