Film

In de film Bobby trekt een bonte namen­parade voor­bij. Hé, daar heb je An­tho­ny Hopkins! Kijk, daar zijn Sharon Stone, Demi Moore en William H. Macy! Goh, Harry Belafonte! De acteurs stonden kennelijk te springen om in deze ensem­blefilm te spelen. Dat regisseur/acteur Emilio Estevez de sterren voor het uitkiezen had, maakt het resultaat juist zo teleurstellend: zoveel talent verbruikt voor zo weinig verhaal.

Subtiel is Estevez namelijk niet in zijn film over de tweeëntwintig fictieve personages die op 6 juni 1968 in het Ambassador Hotel aanwezig zijn wanneer senator Robert ‘Bobby’ F. Kennedy wordt doodgeschoten. De parallellen tussen Vietnam en Irak, tussen discriminatie toen en nu, worden nadrukkelijk uitgespeld. Bobby wil al te demonstratief een punt maken, en dat levert een tunnelvisie op die uitmondt in stereotiepe personages: de Mexicaanse keukenhulp voelt zich ondergewaardeerd, de manager weigert allochtone werknemers vrij te geven om te gaan stemmen. Zelfs...