Bevriende kunstenaars én tegenpolen Peter Vos en Charles Donker jubileren met een gezamenlijke overzichtstentoonstelling in Utrecht.

Een gezamenlijke tentoonstelling van Peter Vos en Charles Donker wil zeggen een figuur uit de commedia dell’arte in dezelfde ruimte laten optreden als een personage uit een toneelstuk van Samuel Becket: een gemaskerde vrolijkheid (waar zich veel melancholie achter verschuilt) tegenover het eeuwig weerkerende bestaan dat zwijgend, verstild of passief wordt ondergaan. Er is geen groter contrast. Theatrale vrolijkheid tegenover ingekeerde verstilling.

Kapper
Een van de eerste etsen van Donker die we zien is er een van het landschap rond het Fort Rhijnauwen uit 1972: een keurige bomenrij in de verte met op de voorgrond rechts, als een repoussoir, het zwarte silhouet van een hoog geschoren heg. Landschappen staan stil, maar dit is vastgezet, verstild, hier wuift geen blad of tak. Er moeten veel vogels vliegen en fluiten (Donker heeft de namen onder de...