Social media-types zijn de clacqueurs van de campagne.

Zoals wel meer postmoderne verschijnselen (fitness, de antirook-lobby, health food) is uit Amerika onlangs ook het fenomeen online guerillacampagne overgewaaid.

NRC Handelsblad berichtte vorige week hoe bij GroenLinks een heel team van jonge social media-types de ganse dag berichtjes rondstuurt op internet om de discussie over GroenLinks positief te beïnvloeden, vaak zónder te vermelden dat ze spreken namens de partij.

De NOS deed inmiddels verslag vanuit de ‘social media warroom’ van D66, waar men eveneens probeert de meningsvorming op het web ongemerkt te sturen.

Minder toegankelijk voor de pers is het nieuwe media-team van de PvdA, dat misschien nog het meest effectief is, getuige de onverwachte opmars van Diederik Samsom in de peilingen. Onmiddellijk na het zogenaamde ‘Premiersdebat’ op RTL4, waar een meerderheid van de kijkers via het ‘tweede scherm’ Samsom als winnaar aanwees, kwam via Twitter de...