Rondgang
Is onderwijs echt de grote gelijkmaker?

Door de lockdowns werd de functie van onderwijs als grote gelijkmaker goed zichtbaar. In de periode dat de scholen gesloten waren, nam de ongelijkheid in leerontwikkeling toe. Zorgt onderwijs voor meer gelijkheid? We vroegen het aan onderwijsdeskundigen.


Beeld Pieter Van Eenoge

8 tot 11 minuten leestijd
Iliass el Hadioui, Lid van de Onderwijsraad, onderwijssocioloog en projectleider van professionaliseringsprogramma De Transformatieve School

‘Er is een belangrijk onderscheid tussen problemen van het onderwijs en problemen voor het onderwijs. Het eerste gaat over ongelijkheden in kansen die voortkomen uit het onderwijssysteem zelf. Daar heeft de Onderwijsraad een hervormingsadvies voor geschreven – over het probleem van de overgang van het basis- naar het voortgezet onderwijs. Dat is een zeer stressvolle situatie die kinderen, ouders en docenten allemaal als een definitief moment ervaren, waarbij het kind in een hokje wordt gezet. Terwijl de overlap in cognitieve vermogens van leerlingen op vmbo, havo en vwo immens is.

Onderwijs
Gerelateerd