Interview kunstduizendpoot Willem Baars

‘Dat zijn toch echt twee valse Heyboertjes,’ roept kunsthistoricus en -handelaar Willem Baars uit, wijzend op twee bontgekleurde kippen aan een wand van het statige Haagse veilinghuis Van Stockum. ‘Jahaa, en ik ben groot liefhebber van Heyboer. Een belangrijke Nederlandse kunstenaar. Zijn werk uit de jaren zestig en vroege jaren zeventig zou in internationale musea niet misstaan.’

Volgt een supersnel betoog waarin Baars stelt dat Heyboer altijd geconcentreerd was, zelfs toen hij veertig schilderijtjes op een dag maakte.

Ondertussen banjert Baars op zijn grote cowboylaarzen verder – zo’n vals schilderijtje hoort er kennelijk gewoon bij. De landschappen en stillevens vindt hij allemaal niks. Zo onbekommerd als hij de schilderijen bevoelt en betast, zo ongegeneerd roept hij uit: ‘Dit is allemaal van een treurigheid! Er is zo’n berg ellende in de wereld. Een soort decoratie. Maar iedereen heeft recht op decoratie.’ Het prachtige trappenhuis...