Film

Ook een mislukte Jarmusch is interessant. De Amerikaanse independent held uit de jaren tachtig (met films als Stranger Than Paradise en Down By Law) kent sindsdien een wisselende productie. Van een mystiek meesterwerk als Dead Man (met bedwelmend camerawerk van onze landgenoot Robby Müller) tot een rommelig werkje als Ghost Dog. Maar: altijd knap gefilmd, altijd boeiende acteurs, altijd cool.

Cool is ook The Limits of Control, al lijkt Jarmusch hier soms zijn eigen werk te parodiëren. Zoals wanneer de wellustige Paz de la Huerta hoofdpersoon Isaach De Bankolé gewapend opwacht in zijn Spaanse hotelkamer, slechts gekleed in een doorzichtige regenjas. Of is zij inderdaad een levende paspop, een verzinsel in een schijnwereld – verzonnen door De Bankolé? Door Jarmusch? Dat wordt nooit duidelijk. Wel worden vaak dingen gezegd als: ‘La réalité est arbitraire’ en bezoekt de übercoole De Bankolé geregeld musea voor moderne kunst om naar beelden van een bewerkte werkelijkheid te...